Tankar om webben

  • Ljus och programmering

    Jag gick nyligen en kurs i datorgrafik på KTH där jag fick lära mig mer om de tekniker man använder för att simulera grafiska fenomen. I ett individuellt projekt utvecklade en egen primitiv ljussimulator med inkrementell rendering, skärpedjup och global ljussättning. Rapporten finns länkad.

    26 aug 2013
    • C++
    • datorgrafik
    • KTH
    • programmering
  • Förbättrad länkning i Drupal

    För några år sedan när jag jobbade på Kodamera byggde vi nästan alla våra webbplatser i Drupal, som vi även utbildade våra kunder i. Så småningom upptäckte vi att många användare hade problem med att skapa interna länkar. Detta gav upphov till födelsen av modulen Linkit som idag är en aktiv Drupal-modul som används på 15 000 webbplatser. Läs vidare

    20 mar 2013
    • Drupal
    • JavaScript
    • open source
    • PHP
  • Spela Snake med HTML5

    Under min julledighet har jag ägnat mig åt att utveckla ett spel som jag kallar för Snake JS. Spelidén bygger på det gamla spelet Snake, som man kunde spela på Nokia-mobiler från 90-talet. Snake JS, till skillnad från många andra spel, spelar man direkt i webbläsaren. Läs vidare

    6 jan 2011
    • canvas
    • HTML5
    • JavaScript
    • spel
  • Betamos "går live", som det heter

    Drygt ett år efter att jag började fiffla med designen på min personliga blogg är den klar. Det kan låta illa, uselt eller till och med Internet Explorer, men för mig är det ett stort framsteg. Jag har nämligen åstadkommit ett färdigt resultat för en gångs skull, som jag dessutom är nöjd med. Läs vidare

    2 feb 2010
    • lansering
    • webbdesign